Wil je graag een opgeruimd huis? Door het volgen van deze 9 handige opruimregels gaat het je lukken!

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

AUTEUR

Marjolein van Laar

INSTAGRAM

je_huis_op_orde
1. Bewaar alleen de spullen die je écht gebruikt

Bewaar je wel eens spullen ‘voor je weet maar nooit’ of ‘misschien heb ik het ooit nog nodig’? Wees eens kritisch en bewaar alleen de spullen die je ook écht gebruikt.

Onderzoek geeft aan dat we slechts een klein deel, zo’n 25 %, van de spullen die we bezitten daadwerkelijk gebruiken. Een groot deel, ongeveer 75 %, van onze spullen gebruiken we dus niet of nauwelijks!

Veel mensen hebben kasten vol spullen die dus niet of nauwelijks gebruikt worden maar wel kostbare kastruimte innemen. Hierdoor is er voor de spullen die wél regelmatig gebruikt worden, geen plaats in de kast en staan die erop, ernaast of zwerven ergens anders in huis.

Geef dus alleen de spullen die je écht gebruikt een plek ín de kast.

2. Bewaar je spullen op een vaste plek

Weet je even niet waar je ‘iets’ (bijv. je sleutels) moet laten? Grote kans dat het dan ‘tijdelijk’ ergens beland. Favoriete plekken voor dit soort spullen zijn de fruitschaal, de eettafel of ergens op een kast.

Spullen die ‘tijdelijk’ ergens belanden, liggen vaak in de weg of je weet niet meer waar je het gelaten hebt. En je bent onnodig veel tijd kwijt met zoeken.

Deze spullen blijven maar rondzwerven in je huis. En rondzwervende spullen veroorzaken ergernis en rommel.

Bewaar je spullen daarom zoveel mogelijk op een vaste, logische plek. Zodat je ze gemakkelijk kunt vinden maar ook gemakkelijk weer op hun plek terug kan leggen.

3. Bewaar de spullen daar waar je ze gebruikt

Met deze opruimregel maak je het opruimen en organiseren van je spullen een stuk gemakkelijker. Want waarom zou je alsmaar spullen van de ene naar de andere plek versjouwen, terwijl je ze het beste kunt bewaren daar waar je ze gebruikt?

Bijvoorbeeld:

Staan al je benodigdheden voor het doen van je administratie in de ‘werkkamer’ of ‘kantoor’, maar doe je meestal je administratie in je woonkamer? Creëer dan ruimte in de woonkamer om deze spullen te bewaren, wanneer dat niet kan, moet je misschien overwegen om de administratie voortaan te doen waar de spullen staan. Hoe makkelijker je het jezelf maakt, hoe minder moeite je hoeft te doen, hoe sneller de klus klaar is

Veel mensen hebben een speciale linnenkast in huis, in deze kast worden de lakens,dekbedovertrekken, tafellakens, handdoeken en keukendoeken bewaard. Maar handdoeken gebruik je in de badkamer, dekbedovertrekken in de slaapkamer en tafellakens en keukendoeken in de keuken. Creëer dus ruimte in de kamer waar je de spullen gebruikt.

Wanneer je de keukendoeken in de keuken bewaard heb je ze gelijk bij de hand wanneer je ze nodig hebt en hoef je niet helemaal naar boven te lopen, waar de linnenkast staat.

Bewaar daarom je spullen zoveel mogelijk waar je ze gebruikt.

4. Bewaar spullen ín een kast of lade

Spullen die niet in een kast of lade liggen, worden er na verloop van tijd niet mooier of beter van. Daarnaast vergt het meer onderhoud en is het lastiger schoonmaken als er veel spullen op kasten, planken of onder je bed liggen.

Bewaar je spullen daarom zoveel mogelijk ín kasten, lades of opbergboxen. Dat ziet er een stuk overzichtelijker uit en maakt het schoonmaken er ook nog eens gemakkelijker op.

5. Bewaar spullen soort bij soort

Boeken staan bij elkaar in de boekenkast en kleding hangt of ligt over het algemeen in de kledingkast. Bewaar om het overzicht te houden al je spullen zoveel mogelijk soort bij soort .

Ik zie Regelmatig zie ik bij klanten dat ze een grote hoeveelheid verzorgingsproducten of andere voorraad in de kast hebben staan. Waarschijnlijk aangeschaft omdat het in de aanbieding was. Bij thuiskomst bleek er onvoldoende ruimte te zijn in de kast die hiervoor bestemt is dus wordt het ‘even tijdelijk’ op een andere plek neergezet. Meestal is dit de schuur of de zolder.

Omdat de spullen niet bij elkaar of op een zichtbare logische plek zijn opgeborgen, vergeet men dat er nog ruim voldoende voorraad in huis is. En wordt bij het boodschappen doen weer onbedoeld een grote hoeveelheid aangeschaft, want het is nu in de aanbieding.

Bewaar dus zoveel mogelijk spullen soort bij soort. Zo heb je goed overzicht wat er allemaal in huis is!

6. Bewaar de spullen op een toegankelijke plek

Zet de spullen die je vaak nodig hebt op een goed bereikbare plek in een kast. In de gangkast bijvoorbeeld tussen schouder en knie hoogte. Zet de kast zeker niet te vol, vul maar 75 % van de kast dat is vol genoeg! Zo kun je de spullen niet alleen veel makkelijker pakken maar het nodigt na gebruik ook meer uit tot het terugzetten van de spullen.

Spullen die je maar weinig gebruikt, kun je op een wat minder goed bereikbare plek zetten, bijvoorbeeld iets hoger of iets lager in de kast. In de gangkast dus boven schouder hoogte en onder knie hoogte.

7. Bewaarkleine spullen bij elkaar

Kleine spulletjes raken makkelijk zoek en belanden snel overal en nergens. En niets is zo vervelend als te moeten graven in een la om bijvoorbeeld een paperclip of  batterij te zoeken. Bewaar je kleine spulletjes daarom in bakjes, zakjes of bundel ze met een elastiekje of klemmetje, zo verklein je de kans dat ze kwijt raken of door de hele lade gaan zwerven.

Leg spullen die je vaak nodig hebt op een gemakkelijk te bereiken plek zodat je deze met gemak kunt pakken én ook weer kunt terugleggen.

8. Bewaar je spullen zoveel mogelijk verticaal

Verticaal? Hoezo? Wat bedoel je daar dan precies mee? Wat ik ermee bedoel is dat je je spullen niet plat op elkaar stapelt, maar verticaal naast elkaar neerzet, net als je boeken in de boekenkast.

Wanneer je zoveel mogelijk spullen verticaal op een plank of in je kast zet, kun je er gemakkelijker bij en maak je het terugzetten ervan een stuk eenvoudiger. Daarbij geeft het je meer overzicht en bespaart het ook nog eens ruimte.

9. Houd het bij

Heb je de bovenstaande handige opruimregels toegepast en zijn je spullen nu efficiënt en handig opgeruimd? Dan wil je natuurlijk ook graag het zo blijft. Bijhouden dus is het advies!

Hoe? Maak er een gewoonte van om dagelijks 10 minuten de tijd te nemen om alles wat niet op z’n plek ligt weer op z’n plek terug te leggen, weg te gooien wat in de prullekbak hoort. Bijvoorbeeld ‘s avonds voor je naar bed gaat. Zo houd je je huis dagelijks bij en kost het je niet heel veel tijd.

Heel veel succes!

Marjolein

P.S. Lukt het niet om je huis opgeruimd te krijgen en houden en zou je daar graag wat hulp bij hebben? Neem dan gerust contact met mij op om te horen of ik iets voor je kan betekenen.