Vergeet je wel eens een rekening te betalen, kun je regelmatig  een papier niet vinden? Vind je het bijhouden van je administratie een vervelend klusje? De volgende aanpak kan je helpen om je administratie op orde te krijgen.

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

AUTEUR

Marjolein van Laar

INSTAGRAM

je_huis_op_orde

Voor je begint met het op orde brengen van je administratie is het handig om de volgende benodigdheden binnen handbereik te hebben:

  • Ordners
  • Tabbladen
  • 2 Postbakjes of tijdschriftcassettes
  • L-mapjes / dossiermapjes
  • Nietmachine
  • Perforator
  • Papierversnipperaar

AAN DE SLAG!

 Achterstallige administratie aanpakken:
  • Verzamel alle losse papieren die door je hele huis slingeren.
  • Maak hier vervolgens stapels van, sorteer je papieren eerst op jaartal.
  • Begin dan met het huidige jaar, doe alle andere jaren zolang per jaar in een L-mapje en plak er een etiket op met het jaartal.
  • Sorteer de papieren vervolgens in: ‘Doen’, ‘Bewaren’ en ‘Weg’.
Bijhouden:
  • Label de 2 postbakjes of tijdschriftencassettes met ‘Doen’ en ‘Bewaren’.
  • Sorteer dagelijks je post en beslis meteen wat je ermee moet: ‘Doen’, ‘Bewaren’ of ‘Weg’.
  • Verwerk nu wekelijks het bakje met ‘Doen’. Het liefst steeds op het zelfde tijdstip, zodat het een gewoonte wordt. Zet het in je agenda!
  • Verwerk maandelijks het postvakje met ‘Bewaren’. Hier kun je ook een bepaalde dag van de maand voor kiezen en in je agenda noteren.
  • Gooi alles wat weg kan direct in de papierbak. Staan er persoonlijke gegevens op, doe de papieren dan door de papierversnipperaar.
Bewaren:

Het is handig om jaarlijks even door je ordners te gaan om alle bij te werken. Je hoeft papieren namelijk niet tot in den treuren te bewaren. Februari of Maart  is een goed moment om je administratie eens onder de loep te nemen. Dan is alles weer op orde als in April de belastingaangifte weer moet worden ingevuld.

Weet je niet goed wat je wel of niet moet bewaren en hoelang? Stuur mij een mailtje dan stuur ik jou een lijst met de juiste bewaartermijnen!

Kijk regelmatig op: MijnOverheid.nl

Net als het bijhouden van je post is het ook zaak om regelmatig te bekijken of je nog berichten hebt ontvangen via je digitale omgeving(en) zoals MijnOverheid.nl. Ontvang je toeslagen? Vergeet dan niet om eventuele wijzigingen in je inkomen door te geven. Je kunt beter te weinig toeslagen ontvangen dan te veel. Alles wat je te weinig hebt gekregen ontvang je later alsnog met terugwerkende kracht.

Heb je alle stappen gevolgd en is je administratie nu overzichtelijk op geborgen in de juiste mappen. Wat goed! Nu hoef je nooit meer te zoeken tussen allerlei stapeltjes papier wanneer iemand om iets vraagt, of wanneer je een rekening nog moet betalen.  Is het toch niet helemaal gelukt, kun je er wat hulp bij gebruiken,  aarzel dan niet om vrijblijvend contact met mij op te nemen om zien of iets voor je kan betekenen.

SUCCES!

Marjolein